پاسخ به دو سوال: افزایش تعداد بارفیکس + زمان استراحت بین تمرینات


دو تا از دوستان سوال های خوبی پرسیدن که پاسخ این سوالات می تونه بدرد اکثر دوستان بخوره و بعضی مسائل رو روشن کنه. (قسمت های رنگی مهم هستند)

سوال اول از آقای امیر:

با سلام خسته نباشید خدمت ادمین محترم خواستم تشکر ویژه ای کرده باشم بابت مطالب ارزشمند ومفیدتون.. خواستم بپرسم میخام سیستم bar brothersبخرم میخاستم بدونم من push upرو انجام میدم اما تو حرکتpull upضعف دارم میتونم باهمین سیستم قوی کنم یانه؟؟ یا اول باید با چالش 50 تکراری بارفیکس و شنارو قوی کنم مثلا شنارو به 50 تکرار یا بارفیکسو به 20 تکرار برسونم بعد سیستمو شروع کنم یا از اول میتونم با bar brothers کار کنم؟؟ ممنون میشم جواب بدین

پاسخ:

سلام دوست عزیز. خواهش می کنم. برای کسی که میخواد برنامه Bar Brothers رو تهیه کنه این روال رو پیشنهاد می کنم: برنامه 6 ماهه ای که توی وبلاگ قرار داده شده رو تکمیل کنه. (اگه گل 6 مرحله رو تکمیل نکردید حداقل 3 مرحله ی اول رو کاملا مسلط بشید) بعد از اون می تونید برنامه ی اصلی رو شروع کنید.

البته راه دومی هم هست، اونم اینه که از همون ابتدا با برنامه ی Bar Brothers شروع کنید و در ابتدا فرم های راحت ترِ حرکات رو انجام بدید و کم کم با افزایش قدرت تون برنامه رو با فرم اصلی انجام بدید.
توصیه بنده به شما اینه که فعلا با تمرینات ذکر شده در وبلاگ بدنتون رو ورزیده و آماده تر کنید، چالش ها رو گهگاهی انجام بدید (تا زمانی که دیگه مبتدی حساب نشید)، بعد از اون اگه به این ورزش علاقه مند موندید و خواستید ادامه بدید این برنامه رو تهیه کنید. اگه الان با سطح آمادگی پایین این برنامه رو شروع کنید از ورزش زده میشید.
مطالبی که می تونند برای شما مفید باشند: ماه اول - ماه دوم - ... - روش های افزایش تعداد بارفیکس
برای افزایش تعداد بارفیکس: اگه کمتر از 5 عدد بارفیکس میرید: فرم ساده تر بارفیکس رو توی برنامه ها برید، مثلا اگه تو برنامه ماه اول از شما خواسته شده که 3 تا بارفیکس برید و شما نمی تونید، بارفیکس استرالیایی یا negative pull up رو جایگزینش کنید ولی این حرکت رو تاجایی که جا دارید انجام بدید. 
بعد از اینکه تعداد بارفیکس تون از 5 بیشتر شد می تونید چالش هایی مثل 50 تکرار رو انجام بدید.
 سوالی بود بنده در خدمتم، موفق باشید

سوال دوم از آقای انوشیروان:
سلام ، تشکر از سایت خوبتون و فعالیت شما در این زمینه 
 یه سوالی داشتم راجع به اینکه در روتین های کلستنیکس اغلب از یک حرکت مثال( شنا ۸ تا بعد سریعا ۷ تا پول آپ و .... تا اینکه روتین تمام میشه و دوباره چرخه رو تکرار میکنی ....) من کلیپایی از فرانک مدرانو و لازار دیدم که به صورت سوپر یعنی ۳ ست شنا معمولی بعد از اون ۳ ست ، ۳ ست decline push up و بعد wide push up ست ۳ بعد کلا تموم میشه  و شکم هم همینطور  ، سوال من اینجاست که چه موقع از این مدل استفاده میشه (همین که از یک حرکت به یه حرکت دیگه نری تا چرخه تموم شه یه حرکت مثلا پوش رو ۱۰ تا و ۳ ست بری و بعد پوش شیب دار ۳ ست ۱۰ تا بری بعد دوباره یه حرکت دیگه دقیقا حالت سوپر ( اصلا این خودش یه شوک و چالش حساب میشه که یه مدت به صورت روتین نری )
پاسخ:
اول یه نگاهی به این دو مطلب بندازید: 
مطلب اول: برنامه ماه اول
مطلب دوم: زمان استراحت مناسب بین ست ها و تمرینات
واسه فرد مبتدی هدف افزایش قدرت و عادت کردن به ورزشه. برنامه هم باید طوری باشه که فرد رو از ورزش دلزده نکنه و نگه "نه انگار کاره من یکی نیست!"
سوپرست ها واسه افزایش وزن عضلانی ایده آل هستن. از طرفی اگه مطلب دوم رو بخونید می بینید که زمان استراحت مناسب برای افزایش وزن عضلانی 1 الی دو دقیقه س و برای افزایش قدرت در حدود 5 دقیقه.
برای فرد تازه کار افزایش قدرت باید اولویت بیشتری داشته باشه تا افزایش حجم عضلانی. و از طرف دیگه اگه فرد بین تمریناتش 5 دقیقه استراحت کنه بدنش کاملا سرد میشه. 
اگه مطلب اول رو مطالعه کنید می بینید که روتین پیشنهاد شده با 3 تا چین آپ شروع شده. حرکات بعدی طوری هستن که تا 5 دقیقه ی بعدش فرد عضلاتی که توی chin up درگیر میشن رو اسفاده نمی کنه و عضلات مربوطه 5 دقیقه استراحت می کنن و تمرین رنگ رو بوی افزایش قدرت میگیره. پس فایده تمرینات دایره ای اینه که در کنار راحت تر بودن از سرد شدن بدن هم جلوگیری می کنن.
احتمالا کلیپ هایی که از فرانک دیدین برای مبتدی ها ساخته نشده، چون تو برنامه ای که واسه فرانک واسه مبتدی ها داره، برای ست اول استراحت 60 ثانیه ای در نظر میگیره (چون بدن سرحاله) و رفته رفته این زمان رو برای ست های بعدی بیشتر و بیشتر می کنه. 
امیدوارم جواب سوالتون رو داده باشم
سوال یا نکته مبهمی بود بازم مطرح کنید
موفق باشید