فلسفه رواقی و فوایدی که می تونه برای ورزشکارها داشته باشه! 


در حال سربازم و تنها سرگرمی من مطالعه کتاب است، برای مطالعه، کتاب "A Guide to the Good Life" یا "فلسفه ای برای زندگی" از ویلیام اروین William B. Irvine رو انتخاب کردم. دلیل من برای انتخاب این کتاب چی بود؟

اعتراف می کنم دلیل اصلی من برای انتخاب این بود که از همه شنیده بودم توی سربازی باید آدم باید بیخیال باشه و به توهین ها و مزخرفات دیگران بی اعتنا باشه، پس من هم دنبال کتابی گشتم که کمک کنه اتفاقات بیرونی و حرف های دیگران روی من تاثیری نذاره! ولی این کتاب علاوه بر رسوندن من به این مقصود باعث شد چیزای زیادی رو متوجه بشم و یاد بگیرم که قطعا روی ورزش و تمرینات کلیستنیکس آینده م تاثیر گذار خواهد بود. یک نمونه از این تعالیم:

Always to seek to conquer myself rather than fortune, to change my desires rather than the established order, and generally to believe that nothing except our thoughts is wholly under our control, so that after we have done our best in external matters, what remains to be done is absolutely impossible, at least as far as we are concerned.
Descartes

به دنبال تسلط بر خویش باشید و نه بخت و اقبال، خواسته های خود را تغییر دهید و دنبال تغییر امور غیر قابل تغییر نباشید، و عموما به این باور برسید که تنها چیزی که کاملا تحت کنترل ماست، افکارمان است. با این باورها به جایی می رسید که تلاشتان در امور بیرونی در حدی خواهد بود که تنها اموری را انجام نشده خواهید گذاشت که از عهده ی شما خارج است (= مواردی که تحت کنترل خودتان است را به بهترین نحو انجام خواهید داد).
دکارت

فرض کنید ذهنیت شما برای ورزش به این مرحله برسه که مواردی که تحت کنترل خودتون هست رو به بهترین نحو انجام بدید. مطمئنا اتفاقات فوق العاده ای خواهد افتاد. 

سایر انگیزه ها برای پیگیری فلسفه رواقی:

• همه این فیلسوف ها آدم های بزرگی بوده اند و برخی از آنها قدرتمند ترین فرد زمان خویش بوده اند (مارکوس اوریلیوس). پس با توصیه های افرادی طرفیم که خود موفق شده اند زندگی فوق العاده ای داشته باشند. 

• افرادی که به توصیه های این فیلسوف ها عمل می کنند نتیجه های فوق العاده ای گرفته اند. از بین ورزشکاران می توان به افرادی مثل Conor McGregor اشاره کرد. 

مواردی که ممکنه شما رو از پیگیری فلسلفه رواقی منصرف کنه:

• خیلی از افراد فکر می کنند که با عمل به آموزه های فلسفه رواقی (Stoic Philosophy) بی احساس می شوید! در حالی که این موضوع اصلا صحت نداره و استفاده از تکنیک های این فلسفه صرفا مانع ایجاد شدن و یا دوام پیدا کردن احساس منفی در شما می شود. 

• خیلی ها هم فکر می کنند متون فلسفی حتما باید پیچیده و سردرگم کننده باشند. اگه می خواهید مطالعه درباره فلسفه رواقی رو با این کتابی که بنده معرفی کردم شروع کنید، از این مورد هیچ ترسی نداشته باشید، کتاب بسیار ساده و قابل فهم نوشته شده و حتی اگه زبانتون در حد متوسط هم باشه می تونید نسخه اصلی کتاب رو به سادگی بخونید. 

 

در نهایت جا داره یه جمله از Seneca رو هم نقل کنم:

“Of all people only those are at leisure who make time for philosophy, only they truly live. Not satisfied to merely keep good watch over their own days, they annex every age to their own. All the harvest of the past is added to their store. Only an ingrate would fail to see that these great architects of venerable thoughts were born for us and have designed a way of life for us.”

"از میان مردم تنها کسانی لذت واقعی را تجربه می کنند که برای فلسفه وقت صرف می کنند، آنها به واقع زندگی می کنند. تنها به مشاهده گذر زندگی خویش راضی نمی شوند و تجربیات گذشتگان را هم از آن خود می کنند. تمام تجربیات گذشتگان در اختیار آنهاست. تنها یک آدم قدر نشناس می تواند راهی را که این معماران افکار بزرگ برای ما ساخته اند تا با آن زندگی کنیم را نبیند."