عواملی که می تونه منجر به توقف پیشرفت شما در کلیستنیکس بشه

ممکنه بعد از چندین ماه تمرین به جایی برسید که پیشرفتتون متوقف بشه و برای مدت ها درجا بزنید. این موضوع تا حدی هم طبیعی است، پیشرفت در ابتدای کار خیلی ملموس تره و رفته رفته پیشرفت کردن سخت تر میشه و باید علمی تر جلو برید. 

رفع عوامل زیر می تونند باعث بشن که دوباره پیشرفت کنید:

• نداشتن دفترچه ای برای یادداشت تمرینات و پیشرفت ها:

سعی کنید هر سری که تمرین می کنید حرکات و ست هایی که انجام دادید رو توی دفترچه ای بنویسید، به نرم افزارهایی مثل Madbarz اکتفا نکنید، درسته که این نرم افزار پیشرفت های شما رو به صورت نمودار نشون میده و امکانات زیادی داره. ولی بزرگترین عیب نرم افزارهایی مثل مدبارز اینه که همه ی حرکت های کلیستنیکس رو ندارند و نمیشه همچین انتظاری هم داشت..! کسی که تازه ورزش رو شروع کرده می تونه یه تمرین رو به تعداد زیاد انجام بده و مشکلی هم پیش نمیاد و پیشرفت می کنه، ولی وقتی که شما چندین ماه ورزش کردید و تازه کار حساب نمی شید، این روال برای شما مناسب نیست و باید عضلاتتون رو غافلگیر کنید! پس فایده ی دیگه ی دفترچه یادداشت اینه که می تونید نگاهی بهش بندازید و متوجه بشید که چه زمانی باید به فکر برنامه ی تمرینی متفاوتی باشید. 

• عدم ثبات

• استراحت نکردن

تا وقتی که استراحت نکنید قوی تر نخواهید شد. شما بعد از تمرین قوی تر نمی شوید، بعد از استراحتی که بدنتون خودش رو ترمیم کرد قوی تر می شوید. معمولا به افراد تازه کار توصیه میشه که ۳ بار در هفته تمرین کنند و ما بقی هفته رو استراحت کنند، برای سطوح بالاتر هم توصیه میشه حداقل یک روز در هفته رو استراحت کنند و علاوه بر اون بعد از ۲ الی ۳ ماه تمرین مداوم، یک هفته رو از تمرینات دور باشند که بدنشون کاملا ریکاوری بشه. 

در ضمن سعی کنید شب ها تا دیر وقت بیدار نباشید، نخوابیدن در ساعات ۱۰ الی ۲ صبح رو نمیشه با خواب روزانه جبران کرد.


علاوه بر نکات ذکر شده در بالا باید به این موارد هم دقت کنید:

• تغذیه: دوستی اخیرا از عدم حجیم تر شدن خود گله داشت، به ظاهر همه چیز درست بود ولی وقتی تغذیه ی خودش رو بررسی کرد متوجه شد که روزی ۴۰ گرم پروتئین توی غذاهایی که مصرف کرده وجود داره و انتظار داشت که وزن عضلانیش افزایش پیدا کنه..! (این مشکل رو خودمم دارم)

• قبل از خواب با گوشی و کامپیوتر کار نکنید ولی اگه مثل من به این کار عادت دارید حتما از نرم افزارهایی مثل F.lux استفاده کنید. استفاده از این وسایل قبل از خواب کیفیت استراحت و خواب شما پایین میاره.

• به طور خلاصه برای اینکه پیشرفتتون ادامه دار باشه باید:

- استراحت و خواب مناسب، در محیط و زمان مناسب

- تغذیه ی متناسب با هدفتون

- تمرین اصولی در راستای هدفی که دارید

- رفع تنش و ریلکس کردن: فعالیت هایی که بهش علاقه دارید و تنش رو از شما دور می کنه - استخر، مدیتیشن، یوگا، ماساژ و...

 

اگه شما هم با عدم پیشرفت رو به رو شدید مشورت و کمک گرفتن از متخصصین رو هم فراموش نکنید. 

پیشنهاد موضوع برای مطالب آینده