عدم تعادل عضلانی

چگونگی رفع عدم تعادل عضلانی + تشخیص سطح آمادگی بدن (مبتدی، میانی و یا حرفه ای؟)

دو تا از دوستان سوالات خوبی رو پرسیدن و تصمیم گرفتم سوال و جواب رو به صورت پست بذارم تا بقیه هم استفاده کنند، چون مسائل رایجی هستند و ممکنه برای شما هم این سوالات پیش بیاد.

سوال اول: از آقای ali

با سلام و خسته نباشید، من مداوم مطالب وبلاگ شما را پیگیری میکنم و تازه شروع به ورزش کلیستنیکس کردم، یه راهنمایی میخواستم، من قبلا بارفیکس انجام داده ام و زیر بغل سمت راستم حجیم تر از سمته دیگه هستش، چگونه هر دو را نسبتا متقارن کنم؟ 

پاسخ:

سلام خوشحالیم که با ما همراه هستید.

باید وقتی که بارفیکس میرید دقت کنید که از هر دو دستتون به طور مساوی استفاده کنید، اکثر اوقات خود فرد نمی تونه متوجه بشه و لازمه که یکی چک کنه که آیا وقتی یک حرکت رو انجام میدیم به یک سمت متمایل میشیم یا خیر. این اتفاق معمولا توی حرکت Dip بیشتر اتفاق می افته. راه حل:
۱ - مطمئن بشید که میله ای که برای بارفیکس استفاده می کنید صاف باشه، وگرنه سمتی که میله در اون بالاتر هست فشار بیشتری رو تحمل خواهد کرد.
۲- از این به بعد تا وقتی که این مشکل تون حل بشه، اکثر اوقات وقتی بارفیکس انجام میدید عمدا فشار بیشتری به سمت چپ وارد کنید. یا اگه می خواهید که این مشکل تون سریع تر برطرف بشه بارفیکس هاتون رو به این فرم و به کمک حوله انجام بدید.

حوله را در سمت قوی تر بذارید. به عبارتی، از این به بعد ورزش که می کنید در روتین های خودتون تعدادی از بارفیکس های خودتون رو با کمک حوله برید (ترجیحا این عدد بین ۶ تا ۱۲ باشه -- محدوده عضله سازی) بارفیکس های عادی رو هم فراموش نکنید تا سمت راست ضعیف نشه.

برای عدم تعادل در سایر عضلات بدن هم میشه از همین منطق استفاده کرد.

موفق باشید

 

سوال دوم: از آقای وحید

درود بر شما دوست خوبم.از اینکه بدون هیچ کم و کاست تمام اطلاعاتتون رو در خدمت دیگران میزارید بسیار بسیار از شما ممنونم.
یه سوال از شما داشتم اونم ایینکه میخوام بدونم بعد از چند ماه کار میشه از سطح مبتدی به سطح میانی و بعد سطح حرفه ای رسید.با تشکر

پاسخ:

سلام. خواهش می کنم دوست عزیز

سوالتون خیلی کلی هست و برای هر فرد متفاوته، برای من پیش اومده کسایی رو ببینم که کار فیزیکی زیادی کردن و توی اولین تلاششون تونستن حرکت muscle up رو برن! بر عکس ممکنه فرد اضافه وزن زیادی داشته باشه یا زندگی کم تحرکی رو پشت سر گذرونده باشه و براش بیشتر طول بکشه.

بهرحال معیار آقای Frank Medrano برای سطح های مختلف کلیستنیکس به این صورت است:

سطح مبتدی: شنا: کمتر ۰ الی ۱۵ -- بارفیکس: ۰ الی ۱۰ -- دیپ: ۰ الی ۱۰

سطح میانی: شنا: ۱۵ الی ۳۰ -- بارفیکس: ۱۰ الی ۱۸ - دیپ: ۱۰ الی ۲۵

سطح حرفه ای: شنا: بیشتر از ۳۰ -- بارفیکس: بیشتر از ۱۸ -- دیپ: بیشتر از ۲۵

باز هم تاکید می کنم مهم نیست شما در چه سطحی هستید، مهم اینه که تمریناتی رو برای خودتون انتخاب کنید که به شما فشار بیارن و در محدوده ی امن (safe zone) شما نباشه. برای توضیح مفهوم محدوده ی امن مثالی میزنم، بعضی از دوستان من وقتی میخوان زبان خودشون رو قوی کنند یک کتاب یا دوره ی آموزشی رو تهیه می کنند و شروع می کنند به استفاده کردن ازش و بعد از حدود یک ماه که مباحث مبتدیِ آن دوره و یا کتاب را تمام کردند با خودشون می گن که "نه چیز جدیدی یاد نگرفتم! یه کتاب و یا دوره دیگه تهیه کنم". دردی که این دوستان بهش مبتلا هستند اینه که با کتاب و دوره ی جدید هم همین کار رو می کنند و توی محدوده ی امن خودشون می مونند. مواظب باشید با آموزش های مختلف کلیستنیکس این کار رو نکنید، اگه تحت فشار نیستید یعنی پیشرفتی نمی کنید.

موفق باشید